Yra på alkohol och sommarlov #2: Ner till Malmö, söderut över en bro och österut med en cykel

Ida på Pixel café

Sandra och jag pluggar på Waynes

Skönt häng på Kontrapunkt/Folkkök

Bro, Metro, Christiania och Max; Köpenhamn.

Duetts in reverse med Sylvester Schlegel, Kristian Anttila, Anna Järvinen och Mia Coldheart.

Glögg och pysselkväll.

Midsommarafton; häng i västra hamnen och på Kalles balkong

Midsommardagen; Ystad, tåg och sockervadd.

Kivik

En regnig dag på stranden.

Mer bilder kommer!

/Elise

Yra på alkohol och sommarlov #1: Lita aldrig på dig själv i Köpenhamn. Lev livet i Malmö.

Som ni kanske förstår har det varit upptagna dagar i Skåneland. Drygt en vecka har gått sedan jag släpade mina väskor av tåget på Malmö C och blev uppmött av Sandra, Ida och Damien - och sedan dess har det hänt mycket. Ska redovisa i korta drag och lägga upp lite bilder vid senare tillfälle.

Måndag
Anlände till Malmö. Tryckte in väskorna i Idas lilla rum (där även Sandra bor, nu alltså tre pers på ca 15 kvadrat). Linnea kom och vi åt tacos alla fyra och gick sedan till Pixel Café, ett spelcafé, för att spela fotbollsspel och ha kul med diverse Malmö-vänner.

Tisdag
Jag behövde skriva klart det sista på min c-uppsats, så jag och Sandra spenderade större delen av dagen på Waynés Café på Caroli med plugg, te, hunger och trötthet. Efter en kort lunch hemma åkte jag till Itrim och tränade, fint men litet center vid Triangeln med jättetrevlig personal! Jag mötte sedan upp de andra tre och åkte till Kontrapunkts Folkkök (gratis mat och spelning med flummiga söta människor).

Onsdag
Jag, Ida och Sandra åkte till Köpenhamn. Större delen av dagen spenderade vi med att ta det lugnt i bästa, fina Christiania och storhandlade byxor, väskor och annat fint. Danmark bjöd på sitt bästa väder, kanske lite för bra med ca 25 grader varmt. När vi var klara där åkte vi in till stan för att hitta till Havefruen, eller den lilla sjöjungfrun som ingen av oss sett på riktigt. Vi åkte bussen åt fel håll, åkte till Nyhavn och såg alla människor, ångrade oss, gick till Max. Sist men inte minst åkte vi till Örestad och handlade inför midsommar. Sedan åkte tre trötta svenskar över bron hem till fosterlandet.

Torsdag
Dagen spenderades med att handla och laga mat inför midsommar, bl.a. haloumitårta, göttbullar och "sill". På kvällen tog vi oss till Pildammsparken och såg Sylle (f.d. trummis i The Ark) tillsammans med bl.a Kristian Anttila och Anna Järvinen framföra olika kända duetter där den manliga och kvinnliga rollen byttes. Intressant, roligt och mysigt :)

Fredag
Midsommarafton! På förmiddagen hängde jag och Sandra i Västra Hamnen med kransbindning och rullskridskoåkning. På eftermiddagen begav vi oss alla till Kalle i Kirseberg där dagen/kvällen/natten spenderades med lekar, musik, god mat och trevligt sällskap. En mycket lyckad midsommarafton!

Lördag
Givetvis var alla rätt så trötta den här dagen och vi orkade inte så mycket. Men jag, Sandra, Ida, Linnea och Damien ryckte upp oss och tåg framåt eftermiddagen första bästa tåg till Ystad, där vi åt på Max, tittade på fina hus och fåglar innan vi åkte tillbaka. På kvällen var vi hos Linnea och Damien, tittade på Se upp för dårarna, åt våfflor och sockervadd (ja, Linnea har en egen sockervadds-maskin(!).

Söndag
När vi återhämtat oss ordentligt efter midsommar var det dags för första ordentliga utflykten - Österlen och Kivik väntade. Vi tog tåg och buss till Ravlunda, utanför Haväng, där vi hyrde cyklar som vi cyklade längs havet till Kivik och musteriet. Efter en sväng i musteributiken (och ett antal nostalgiska utrop från en viss jag) så gick vi genom Stenshuvuds Nationalpark fram till bästa Kaffestugan Annorlunda och dess kakbuffé som var himlen på jorden när jag var barn. Och nu med, för den delen. Inget slår Annorlundas smörsmakande bullar! Efter att ha spatserat runt på Stenshuvuds utkiksplatser tog vi oss tillbaka till Musteriet och sedan Ravlunda. Fyra trötta tjejer somnade på buss och tåg hem till Malmö.

Måndag
Jag, Sandra, Linnea, Damien och hans pappa åkte till Lund för att ha picknick-lunch. Givetvis började det spöregna mitt i alltihop, så vi satt och hukade i buskarna med varsin skål allt mer blöt curry-sås. När det lugnat ner sig gick vi lite i en skivaffär innan vi bestämde oss för att dra till Jägersro och gå på Panduro-outlet. Ni som känner mig förstår att jag mådde bra där inne! Blev en del fynd :) Väl hemma satte jag mig i duschen för att diska (japp, så går det till hemma hos Ida...) då Maria (vice ordf. i Studentkåren) ringde och påminde mig om att vi skulle ha extrainsatt medlemsmöte på distans. Så jag satt mig på loftgången och skrattade med kära kåraktiva hemma i sundet, inte utan att man saknar kårarbetet lite, trots det kaos och de utmaningar som vi nu står inför i höst.

Tisdag
Jag och Sandra mötte upp Linnea i Folkets Park och spelade minigolf. Jag vann, med ett slag ;) Vi gick sedan till Möllans Falafel och åt, tyckte själv att det var stor skam att detta var min första falafel i Malmö fast jag vart där en vecka. Sjukt gott var det i alla fall! Efter en sväng hemma tog vi med oss Ida och gick till stranden. Vi hann va där en stund innan världens regnoväder kom och vi kurade ihop oss under en brygga. Blöta och kalla åkte vi buss hem och tog en lugn kväll med pasta, godis och Himlen är oskyldigt blå (filmen).

Onsdag
Efter att ha mött Linnea och Damien vid Mobilia en stund på förmiddagen så var det dags för mig att åka vidare på min lilla turné. Helsingborg och besök hos Hanna i Höganäs väntade. Dessvärre, när jag kom fram till Helsingborg så fick jag meddelandet om att hon var jättesjuk och jag stod utan boende för natten. Medan jag tog en efterlängtad fika med Matilda (som jag inte träffat på hela tre år!) fick jag tag på farbror Anders och får som tur är bo där inatt också. Nu sitter jag i Norra hamnen, väntar ut tiden på att Anders och Jörgen skall sluta jobbet och Sandra är på väg från Malmö för att umgås med mig hela eftermiddagen.

Sammanfattningsvis: Livet är bra!

Den oredovisade våren

Som ni vet så har jag ju suttit instängd i min uppsats-bubbla större delen av våren. Jag är inte helt i mål än, då jag är i slutskedet av min komplettering. Men jag tänkte ändå ta tillfället i akt, på tågresan ner mot Malmö att, redogöra för det som hänt utanför uppsatsbubblan.

Först och främst så åkte jag och familjen ner till Göteborg under påskhelgen. Långfredagen spenderade jag med Sandra i Linné/Haga/Slottsskogen och på Vånna Inget-konsert på Pustervik. Påskafton-påskdagen var vi hos familjen Buskqvist på Tjörn och besök på B&B Lådfabriken (som ägs av Moas farbror och där hennes farfar hade utställning). På annandagen fikade avslutade jag dagen med en fika med Anna på Condeco och tog igen förlorad tid.

Handarbetet har varit en bra paus och motivation i alltihop. Vävningen har mest legat på is då det var svårt att samla kraft för att fortsätta lära sig något helt nytt. Istället har ajg fokuserat mycket på broderiet, gjort tavlor till Ida och Sandra bl.a. plus lärt mig och utvecklat andra broderitekniker som fått utlopp i diverse projekt. Alla sakerna ligger nedpackade och nya idéer kommer att föeverkligas under sommarlovet.

När jag inte suttit nedgrävd i skolböcker har jag också umgåtts och arbetat med världens bästa sektionsstyrelse i Studentkåren. Vi har bl.a. bowlat, ätit middag, deltagit i IQ-samarbete (om en sundare alkoholkultur bland studenter) och drivit ärenden.

På Valborg arrangerades en-kvälls-festivalen Rundgång Fågelsång för andra gången på Storsjöteatern i Östersund. Bland de medverkade fanns bl.a. fantastiska Skator och Mattias Alkberg. Båda spelningarna var otroliga, men spelningen med Matti var en som nog förändrade mitt liv ett stycke. Efteråt skrev jag på instagram: "Han kom, skrev kuken på svenska flaggan och tog staden med storm. Från och med nu är ingenting sig likt. En av de bästa spelningarna i mitt liv! Ragnar och andra Bd låtar, samt Nerverna med allsång kommer jag aldrig nånsin att glömma"

Bara några dagar senare åkte jag till Sundsvall för gratisevennemanget Sundsvall mot Rasism där bl.a. Magnus Ekelunds nya projekt Kitok spelade. Jag var spänd och förväntansfull inför att höra hur det skulle låta, då jag innan endast hört en enda låt. Men jag gick därifrån nöjd som tusan!

I samma veva startades årets Vandringsturné där Stiko Per Larsson återigen gav sig ut på vägarna, denna gång mellan Öland och Leksand. Majkvällarna präglades av livestream och månadens sista skälvande dagar ägnade jag åt att åka till Gävle, rida hästar, träffa Rosa och gå på två spelningar med Stiko på Berggrenska och Testebo. Inte minst fick jag uppleva hur det är att tvinga ett Brynäs-fan genomlida när Bröder (som är skriven till Leksands IF) spelas live.

Första veckan i juni hölls Conifa Cup (VM för fotbollslandslag som inte är anslutna till FIFA) i Östersund och i samband med detta anordnades den samiska kulturfestivalen Saepmie Welcomes. Det innebar marknad, föreläsningar och spelningar. Själv gick jag på en föreläsning och vindkraftens påverkan på samebyarna, såg bästa Maxida Märak föreläsa om händelserna i Gallok och såg fantastiska Lovisa Negga spela på Storsjöteatern.

Jag, Emma och Hannamaria umgicks inte direkt jättemycket under den värsta uppsats-perioden. Vi kom överens om att det var den bästa metoden för att hålla ihop alla tankar och känslor under den pressade tiden. När vi kom ut i ljuset och hade lämnat in för opponering träffades vi för en blåsig picknick nere i Badhusparken. Senaste veckan har vi träffats ett par gånger för att avsluta inför sommaren och sista gången fick jag bl.a. denna snygga Piccachu-tavla av Emma (som hon målat själv). Nu ses vi inte förrän i höst :(

Det var allt för nu! Snart kommer mer, från min tid på semester nere i södra Sverige. Ett späckat schema, men skall försöka dela med mig så mycket som möjligt.