Yra på alkohol och sommarlov #1: Lita aldrig på dig själv i Köpenhamn. Lev livet i Malmö.

Som ni kanske förstår har det varit upptagna dagar i Skåneland. Drygt en vecka har gått sedan jag släpade mina väskor av tåget på Malmö C och blev uppmött av Sandra, Ida och Damien - och sedan dess har det hänt mycket. Ska redovisa i korta drag och lägga upp lite bilder vid senare tillfälle.

Måndag
Anlände till Malmö. Tryckte in väskorna i Idas lilla rum (där även Sandra bor, nu alltså tre pers på ca 15 kvadrat). Linnea kom och vi åt tacos alla fyra och gick sedan till Pixel Café, ett spelcafé, för att spela fotbollsspel och ha kul med diverse Malmö-vänner.

Tisdag
Jag behövde skriva klart det sista på min c-uppsats, så jag och Sandra spenderade större delen av dagen på Waynés Café på Caroli med plugg, te, hunger och trötthet. Efter en kort lunch hemma åkte jag till Itrim och tränade, fint men litet center vid Triangeln med jättetrevlig personal! Jag mötte sedan upp de andra tre och åkte till Kontrapunkts Folkkök (gratis mat och spelning med flummiga söta människor).

Onsdag
Jag, Ida och Sandra åkte till Köpenhamn. Större delen av dagen spenderade vi med att ta det lugnt i bästa, fina Christiania och storhandlade byxor, väskor och annat fint. Danmark bjöd på sitt bästa väder, kanske lite för bra med ca 25 grader varmt. När vi var klara där åkte vi in till stan för att hitta till Havefruen, eller den lilla sjöjungfrun som ingen av oss sett på riktigt. Vi åkte bussen åt fel håll, åkte till Nyhavn och såg alla människor, ångrade oss, gick till Max. Sist men inte minst åkte vi till Örestad och handlade inför midsommar. Sedan åkte tre trötta svenskar över bron hem till fosterlandet.

Torsdag
Dagen spenderades med att handla och laga mat inför midsommar, bl.a. haloumitårta, göttbullar och "sill". På kvällen tog vi oss till Pildammsparken och såg Sylle (f.d. trummis i The Ark) tillsammans med bl.a Kristian Anttila och Anna Järvinen framföra olika kända duetter där den manliga och kvinnliga rollen byttes. Intressant, roligt och mysigt :)

Fredag
Midsommarafton! På förmiddagen hängde jag och Sandra i Västra Hamnen med kransbindning och rullskridskoåkning. På eftermiddagen begav vi oss alla till Kalle i Kirseberg där dagen/kvällen/natten spenderades med lekar, musik, god mat och trevligt sällskap. En mycket lyckad midsommarafton!

Lördag
Givetvis var alla rätt så trötta den här dagen och vi orkade inte så mycket. Men jag, Sandra, Ida, Linnea och Damien ryckte upp oss och tåg framåt eftermiddagen första bästa tåg till Ystad, där vi åt på Max, tittade på fina hus och fåglar innan vi åkte tillbaka. På kvällen var vi hos Linnea och Damien, tittade på Se upp för dårarna, åt våfflor och sockervadd (ja, Linnea har en egen sockervadds-maskin(!).

Söndag
När vi återhämtat oss ordentligt efter midsommar var det dags för första ordentliga utflykten - Österlen och Kivik väntade. Vi tog tåg och buss till Ravlunda, utanför Haväng, där vi hyrde cyklar som vi cyklade längs havet till Kivik och musteriet. Efter en sväng i musteributiken (och ett antal nostalgiska utrop från en viss jag) så gick vi genom Stenshuvuds Nationalpark fram till bästa Kaffestugan Annorlunda och dess kakbuffé som var himlen på jorden när jag var barn. Och nu med, för den delen. Inget slår Annorlundas smörsmakande bullar! Efter att ha spatserat runt på Stenshuvuds utkiksplatser tog vi oss tillbaka till Musteriet och sedan Ravlunda. Fyra trötta tjejer somnade på buss och tåg hem till Malmö.

Måndag
Jag, Sandra, Linnea, Damien och hans pappa åkte till Lund för att ha picknick-lunch. Givetvis började det spöregna mitt i alltihop, så vi satt och hukade i buskarna med varsin skål allt mer blöt curry-sås. När det lugnat ner sig gick vi lite i en skivaffär innan vi bestämde oss för att dra till Jägersro och gå på Panduro-outlet. Ni som känner mig förstår att jag mådde bra där inne! Blev en del fynd :) Väl hemma satte jag mig i duschen för att diska (japp, så går det till hemma hos Ida...) då Maria (vice ordf. i Studentkåren) ringde och påminde mig om att vi skulle ha extrainsatt medlemsmöte på distans. Så jag satt mig på loftgången och skrattade med kära kåraktiva hemma i sundet, inte utan att man saknar kårarbetet lite, trots det kaos och de utmaningar som vi nu står inför i höst.

Tisdag
Jag och Sandra mötte upp Linnea i Folkets Park och spelade minigolf. Jag vann, med ett slag ;) Vi gick sedan till Möllans Falafel och åt, tyckte själv att det var stor skam att detta var min första falafel i Malmö fast jag vart där en vecka. Sjukt gott var det i alla fall! Efter en sväng hemma tog vi med oss Ida och gick till stranden. Vi hann va där en stund innan världens regnoväder kom och vi kurade ihop oss under en brygga. Blöta och kalla åkte vi buss hem och tog en lugn kväll med pasta, godis och Himlen är oskyldigt blå (filmen).

Onsdag
Efter att ha mött Linnea och Damien vid Mobilia en stund på förmiddagen så var det dags för mig att åka vidare på min lilla turné. Helsingborg och besök hos Hanna i Höganäs väntade. Dessvärre, när jag kom fram till Helsingborg så fick jag meddelandet om att hon var jättesjuk och jag stod utan boende för natten. Medan jag tog en efterlängtad fika med Matilda (som jag inte träffat på hela tre år!) fick jag tag på farbror Anders och får som tur är bo där inatt också. Nu sitter jag i Norra hamnen, väntar ut tiden på att Anders och Jörgen skall sluta jobbet och Sandra är på väg från Malmö för att umgås med mig hela eftermiddagen.

Sammanfattningsvis: Livet är bra!