Till Alinas försvar

 
Våren 2012 slog låten Du måste flytta på dej ner som en bomb i popsverige. Kommande sommar blev den sommarplåga. Plötsligt hade alla en åsikt om Alina Devecerski och hennes hitlåt. Flera åsikter var inte så snälla, många slet sitt hår för "den där jävla texten som spelas överallt". Men vet ni vad? Allt handlar egentligen om ett missförstånd. För visst, Alina fick folk att dansa och sjunga lättsamt i sommarvärmen. Men låten handlar ju inte om att skuffa undan närmsta bästa person ur din väg. I lördagens avsnitt av Pop och Politik i P4 talades om sanning, och som första exempel togs just Du måste flytta på dej upp. För om man lyssnar på texten så hör man "bakom molnen skymtar mer än horisonten, psyket det är komplext med alla sina monster", en beskrivning av kampen mellan de olika sidorna av sig själv. Plötsligt får den dansanta klubbhiten en djupare mening.
Själv var jag en av dem som tyckte Du måste flytta på dej var en riktigt enerverande text och var nära att stänga av radion när de bekanta tonerna spelades. Det är också lätt att bara bestämma sig för att en artist inte är något att ha, utifrån en enda låt. När jag läste Jerrys recension av Alinas debutskiva Marathon började jag förstår att denna artist var mer än sin hit. Men envis som jag är så dröjde det ännu ett tag innan jag faktiskt lyssnade på albumet. Det var först när jag satt på en buss till Malmö i november 2012 som jag tillslut tog mig tid att lyssna - och fick helt enkelt konstatera att jag genom envishet och trångsynthet missat en fantastisk musikskatt. Några av det årets bästa poptexter var helt klart Vem tog dig hem och De e dark nu.
Synd att så många missade dem, i skuggan av Flytta på dej.
 
/Elise
 
P.s. för ett tag sedan släppte Alina nya singeln Alina Devecerski – Armé som kommer med på kommande album 26/9 d.s.