I would like to spend my breakfast time with you I wanna go shopping with you 'til the afternoon then I would like to buy you a beer in Barcelona then I just wanna dance all night through

Ibland går man ju runt och fnular på en idé så länge att man inte riktigt tror att det kommer att hända, så plötsligt står man där - i Barcelona, med Ida. Här är en liten resumé av våran resa! Obs, varnar känsliga läsare för extremt många söta bilder på Ida ;) ♥

Lördag 15/8:
På morgonen tog vi vårt pick och pack och gick ombord på tåget från Östersunds c. Efter ett byte i Storlien var vi strax framme i Norge och tågstationen Hell. Väl där fick vi vänta en timme för att åka den sista korta biten mot Vaernes/Trondheims flygplats. Vi fick sedan spendera några timmar på flygplatsen med att sova, spela Yatzy, äta dyr pizza m.m. Tillslut fick vi boarda flyget och efter fyra timmar var vi framme i ett regnigt Barcelona. Efter buss och tunnebana och en kort promenad i en mörk stad var vi svettiga och trötta framme på hostel Mapamundo.

Söndag 16/8:
Första morgonen vaknade jag tidigt och satte mig på vår balkong i väntan på att Ida skulle vakna. Dagens mål var att åka med turistbussen och se stans största sevärdheter från håll. Vi gick av och kollade in Park Guell lite mer, men dessvärre hade de infört avgift på delar av parken vilket vi inte hade lust att betala (och köa) för. När vi sett stan åkte vi ner till Maremagnum, åt frozen yoghurt och åkte vidare till stranden i Barcelonetta där Ida fick bada, och jag sola. På kvällen tog vi på oss rullskridskorna och åkte bort till en av mina gamla favoriter, wokrestaurangen Woki i Barcelonetta. Fortfarande så sjukt god mat! Och tillräckligt mycket för att räcka till lunch dagen efter. Dessutom, passande nog var det en unge som åkte runt på rullskridskor (quads) vid bordet bredvid hela middagen!

Måndag 17/8:
Måndagen blev en dag till fots. Vi började med att kolla in de små söta affärerna i vårt närområde i Barrio Gótic och jobbade oss sedan uppåt i stan mot Grácia, via L'Eixample och mina gamla kvarter. Väl i Grácia gick vi runt på gatorna och kollade in gatkonsten och alla papier maché skulpturer uppbyggda för den pågående festivalen, där de olika kvarteren tävlar mot varandra. Varje litet torg hade en egen bar där lokalborna blandades med turister. Mycket mysig stämning! Efter allt traskande var vi trötta och tog tunnelbanan "hem". Efter middag gjorde vi oss i ordning och var superpeppade på att åka och kolla på derbyträning med Barcelona Roller Derby. Snopna blev vi då när vi kom fram och ingen var där. Enligt personalen hade de inte varit där alls senaste veckan. Vi väntade kvar en stund, men sedan skulle de stänga och vi gick tillbaka till tunnelbanan. På hemvägen gick vi av vid triumfbågen och gick genom Ciutadella-parken hem. Tillbaka i centrum gick vi till vår lokala bar, Manchester Bar, som var supermysig. Där "dränkte vi våra sorger" och gick sedan hem för att sova.

Tisdag 18/8:
Ett populärt turistmål i Barcelona som jag aldrig besökte under min vistelse var Picasso-museet. Det rådde jag och Ida bot på denna dag. Med lite regn i luften traskade vi bort till Born och ställde oss i kö för att köpa biljett. Vi fick biljett till en timme senare och passade på att gå runt lite i Born, i små affärer och en liten fika på en kyrktrappa. Väl inne på museet fick vi betrakta Picassos alla verk, allt från experimenterande yngling, till kubistisk galning och slutligen gammal snuskgubbe. Efter museititten fortsatte vi ut på stan, på shoppinggatan Portal del Ángel med bl.a. Pull and Bear (♥) och HM. Vi avslutade dagen med tapas på torget Placa de George Orwell nära där vi bodde. Supergott! Sist men inte minst gick vi till triumfbågen för att rulla lite på den fina plana ytan.

Onsdag 19/8:
Ett fint besöksmål en bit utanför stan är berget och klostret Montserrat. Det är beläget en dryg timmes tågresa från centrala Barcelona och bjuder på kultur, religion och inte minst en fantastisk utsikt. Bilderna talar för sig!
När vi återvänt till Barcelona tog vi rullorna över axeln och hoppade på tåget till Badalona, där vi läst att det skulle finnas en fin skatepark. Det fanns det, plus en fantastisk strand och strandpromenad. Vi åt dyr supergod pizza på en liten strandbar (som i sin tur beställde hämtpizza, haha!). Perfekt avslutning på en perfekt dag!

Torsdag 20/8:
Helt uppfyllda av vår nyfunna favoritplats Badalona återvände vi på torsdagsmorgonen för lite rull och frukostmys i sanden. Ida badade givetvis också. När det blev för varmt för att stå ut med åkte vi tillbaka till stan och tog lite siesta. Efter lite vila och lunch på Pans & Company vid Maremagnum åkte vi till La Sagrada Familia och vandrade häpna runt i den fantastiska kyrkan. Det är så kul att ha fått se utvecklingen av bygget, sedan jag första gången var där för sex år sedan. Första gången var det inte ens en fungerande kyrka och nu var den fullt inredd. Magnifikt! På kvällen var det dags för utekväll. Efter middag gick vi till Nevermind, en skatebar och min favoritbar i Barcelona som vi även besökt tidigare i veckan. Vidar gick vi till ett annat av mina gamla favoritställen; nattklubben Apolo och klubben Cupcake (med hits från 70-, 80-, 90- och 00-talen). Det var precis lika bra som jag minns det, om inte bätre, och det blev en sjukt rolig natt. Vi traskade hem, trötta men glada, först vid 4.30-tiden.

Fredag 21/8:
Vår sista dag i Barcelona tog vi en rejäl sovmorgon efter den sena kvällen. Först en brunch på vår balkong och sedan gick vi genom Raval till Paral-lel för att ta bergbanan upp på Montjuic. Vidare med linbana till Castell Montjuic där vi gick runt en sväng och tittade på utsikten. Nere vid dalstationen igen gick vi till den kommunala poolen aka f.d. simhoppsarenena från OS 1992. Där badade vi med panoramavy över stan, slumrade till en stund i solen och njöt till fullo. Nybadadae och klara började vi vandra ner för berget, förbi OS-stadion och MNAC och in på Poble Espanyol, den lilla uppbyggda byn som är ettv Spanien i miniatyr. Vi gick runt i hantverksaffärerna och kikade på husen innan vi drog vidare ner till Font Mágica, fontänen som med ljus och musik har en show några kvällar i veckan. Trötta och hungriga åkte vi hemåt och åt på Vegetalia, en superbra vegetarisk restaurang nära vandrarhemmet. Sen kom man ju oundvikligen till den stund då man var tvungen att packa...

Lördag 22/8 - söndag 23/8:
På morgonen åt vi frukost, gick en sista sväng till mataffären och tog sedan vårt pick och pack, åkte tunnelbana och tåg till flygplatsen. Efter en sista lunch gick vi på planet och lämnade Spanien.
Fyra timmar senare landade vi på Vaernes/Trondheims Flygplats igen. Eftersom nästa tåg hemåt gick först dagen efter hade vi en natt av flygplatsväntande framför oss. Men, först och främst tog vi bussen in till Trondheim city, åt medhavd middag och traskade runt i den fina staden. Tillbaka på flygplatsen sov vi på golvet innan vi kunde gå till Hell och äntligen stiga på tåget hem till Östersund.

P.s. Jag har nu uppdaterat min lilla Barcelona-guide på den gamla bloggen med lite ny information, kolla gärna in där om ni vill :) "Adíos, Adeo y Amén del 1 - desde A hasta W" - I en stad vid havet