Aprilhimlen, som jag minns den (Linköping + Göteborg)

Förra veckan var det dags att ge sig av på resa än en gång, denna gång till Göteborg. Men jag startade resan redan på onsdag kväll med en spelning inne i Linköping...

Onsdag
Hurula, The Crypt, Linköping

Med fullpackad resväska tog jag mig till The Crypt för att åtnjuta lite fin punk på onsdagskvällen. Först ut var förbanden Saturday Heroes och Knifven, båda väldigt bra, speciellt de senare. Men höjdpunkten var givetvis framåt 22-tiden då Hurula med band klev upp på scen. Som alltid är det eufori och starka känslor redan från början, Roberts glädje och publikfrierier tar en till en helt annan dimension. Även om det aldrig kan bli lika bra som på Yran i somras, så är det något väldigt elektriserande med att se Jonna Löfgren, aka världens coolaste trummis, sitta och spela bakom en ikon inom svensk punk på 2000-talet.

Efter spelningen hade jag en stund att ta död på innan bussen mot Göteborg gick. Först gick jag ner till centralstationen och när de stängde gick jag runt i cirklar vid centralen och fjärrbussterminalen tills bussen tillslut rullade in. Sömnen blev inte så värst regelbunden med ständiga stopp och obekväma bussäten. Men strax före 6 var jag i alla fall framme i Göteborg och tog en spårvagn till Högsbo där en trött Albin öppnade dörren. Jag somnade strax gott på soffan.

Torsdag
Tur på stan

När jag vaknade några timmar senare satte jag mig i köket och åt frukost och pratade med Moa. En stund senare tog vi gemensamt spårvagnen in mot stan, Moa för att luncha med en kompis och jag för att ta en tur på stan innan jag skulle möta upp Anna. Först åkte jag upp till Bengans och naturligtvis spenderade jag hela min dagsbudget redan där...på Mews senaste vinyl, två gamla The Ark-singlar och ett snyggt busskortsfodral med Beatles/Abbey Road-motivet. Vidare tog jag mig ner till Linné och Haga, besökte Emmaus, Myrorna och Haga, innan jag gick in mot stan och lite affärer runt Domkyrkan/Grönsakstorget. När jag tröttnat på att vandra runt satte jag mig på mitt gamla favoritcafé, Vanilj, där Anna sedan dök upp en stund senare. Vi fikade, snackade och diskuterade, alltid lika trevligt! När klockan närmade sig 18 drog vi oss mot Avenyn.

Cortégen

Väl uppe vid Götaplatsen hittade vi plats precis i en kurva där vi såg bra. Vi insåg ganska snabbt att detta skulle komma att bli en kall historia, men det var bara att stå ut! Efter lite väntande skymtade vi äntligen Cortége-tåget i fjärran. Som vanligt levererades roliga satirer och klockrena ställningstaganden för senaste årets händelser, t.ex. Ica Stigs skådespelarbyte, Kran-diskussionen i Göteborg eller Ukraina-Ryssland-krisen. Trots allt värt kylan! Efter sista ekipaget passerat hurtade vi ner till Brunnsparken men Anna missade precis 11ans spårvagn till Saltholmen och båten hem till Styrsö. Vi väntade in nästa medan jag kollade upp min nästa vagn. Vi skildes åt med en go kram. Väl tillbaka i Högsbo väntade smarrig middag med Albin och Moa!

Fredag
Kullavik

På fredagen åkte vi alla tre till Kullavik för att hälsa på Elo, Håkan och Tilde. Vi startade med en supergod brunch bestående av lite av varje. Detta följdes sedan upp av en sexkamp som Tilde satt ihop, bestående av Air Hockey, styltgång, rockring, kasta bollar i hink, flytta ärtor med sugrör och geografiquiz på dator. Håkan vann följt av Tilde på andra plats, Albin kom sist vilket han gruvade sig mycket över! Men trevligt att träffas igen och umgås! Tillbaka i stan spenderade vi kvällen med fix och trix samt ännu en god middag.

Lördag
Landvetter

Efter frukost packade vi in plantor, kläder och oss själva i Albins bil och åkte till Landvetter och mormor och morfar. Albin och Moa har börjat odla i morfars växthus och det var dags att sätta de förodlade tomat-, gurk-, paprika- och majsplantorna i jorden. Vi började med en fika och sedan medan de andra jobbade i växthuset passade jag på att damma av min gamla darttavla som en ca 12-årig jag målade på morfars förrådsvägg. Den är sedan länge rätt så sönderhackad av pilspetsar, men funkar ändå. När det välbekanta ljudet av pilar mot träväggen började ljuda kommenterade morfar det med "Nu låter det som förr i tiden" Haha!

Stiko Per Larsson, Hönö

Efter en sväng hemma och middag började både jag och Moa göra oss i ordning. Moa skulle på tjejmiddag medan jag skulle ta mig ut till Hönö för en liten privatspelning med Stiko. Då den egentliga Vandringsturné-premiären var samma kväll som jag skulle lämna Göteborg fick jag istället komma till en smygpremiär, hållen i någons trädgård ute på Hönö. Efter bussresa (där man bl.a. fick åka färja med bussen, epic!) så fann jag mig själv på brödön, ganska så lost. Vägbeskrivningen jag hade var inte så detaljerad i början som den hade behövt vara, och jag började med att gå ca 10 min åt fel håll. Efter lite frågande och hurtande kom jag precis i tid till spelningen. Innan spelningen löd konversationen med herr Larsson ungefär såhär:
-"Har du gått ända från Göteborg? Haha"
-"Nä, jag är inte lika dum som du!"
-"Har du någon önskelåt då?"
-"Äh, du kan ju aldrig spela de låtar jag önskar ändå..."
-"Men du önskar ju bara så konstiga låtar!"
Spelningen var jättemysig och rolig, lite av varje spelades och det kändes att Vandringsturnén kickades igång. Nu väntar drygt en månad med trevligt kvällssällskap framför livestreamingar ♥
På hemvägen fick jag skjuts av ett trevligt par boende i Luleå, där hon hade härkomst från Hindås. Skönt att slippa passa buss och dessutom trevligt med sällskap!

Söndag
Rullevi

Söndagen betydde sista dagen i Göteborg för den här gången. Efter frukost och en lugn morgon tog jag rullskridskorna över axeln, gick ner till Marklandsgatan och tog bussen ut till Frihamnen, där Göteborgs Roller Derby-utebana finns; Rullevi. Till en början var jag helt själv och det var rent magiskt att glida runt på betongen varv efter varv. Skippade buss efter buss hem och det slutade med att jag åkte hem nästan en timme senare än jag först planerat. Tillbaka i Högsbo duschade jag och vi åt en himmelskt god omelett till lunch. Därefter packade jag klart och jag och Albin gick ett ärrende till affären. Innan han körde mig till stationen åt vi en sista middag alla tre. På bussen fick jag sällskap av Klara, som också vart i Göteborg över helgen. Busschauffören hade noll koll på läget, åkte till Motala före Vadstena, trots att vi var sena. Klara blev upprörd och jag matade henne med godisflaskor för att hålla henne lugn. Tillslut kom vi dock hem igen!

...och sedan?
Igår var det fjärde maj, på engelska May the fourth och även Star Wars Day! Detta firades genom att ta med min kära R2 D2-kopp till skolan, samt fick låna en Star Wars-t-shirt av min partner-in-Star-Wars tillika klasskompis Emma. May the fourth be with you i efterskott allesammans!

Igår började vi också bygga på den utställning som vi skall ha under Folkhögskolans dag på lördag. För den som befinner sig i närheten och vill komma och titta så är den öppen mellan 10-15, resten av skolan har också öppet hus med bl.a. loppis, fika- och lunchservering. Välkomna!

Som en del i slutspurten av läsåret är det dags för musikeleverna att uppträda med sin operaföreställning. Idag var det genrep på den fina gamla teatern i Vadstena, ett stenkast från skolan. Kärlek på flykt, en komedi av Mozart som både bjöd på skratt, svartsjuka och komplicerade kärleksrealtioner. Spelas under veckan för den som vill gå och titta!